Fortælleteater i børnehaven
Fortælleteater for børnehaven er historier
- Der taler til børnenes fantasi og forestillingsevne.
- Det er historier, der vækker deres nysgerrighed og undren.
- Det er historier, som også rummer læring og stof til refleksion.
- Historierne kan eksternalisere emner, der kan være svære at forholde sig til, eks. venskaber og følelser.
- Der vil være små sange undervejs i historierne, som børnene kan synge med på.
- Børnene inddrages i historierne undervejs i form spørgsmål og dialog.
Rammen omkring historierne er en skov
Jeg stiller skoven op sammen med børnene og vi samtaler om skoven – hvad er en skov, hvilke dyr bor i skoven, hvad spiser de etc.
Den centrale figur i de fleste historier er Nissen, som bor ude i skoven i sin hytte. Han er bare den allerbedste ven og alle elsker Nissen. Han er ven både med alle skovens dyr og bliver ven med alle dem, som kommer ind i skoven.
Jeg laver hele tiden nye figurer og finder på historier, der retter sig ind efter de ønsker, der måtte være. Hvis børnene er optagede af en bestemt bog, kan figurer fra bogen komme på besøg i skoven, hvilket giver en ny dimension til fortællingen.
Alle rekvisitter er lavet af enkle materialer - recycling.
Leg med figurerne
En vigtig del af mit koncept er også at børnene får mulighed for at lege med figurerne efter historien. Det giver dem en mulighed for interagere med figurerne på deres egen måde og tilføje nyt til historien. De får derved muligheden for at folde deres egen fantasi ud, inspireret af historien og de mange forskellige rekvisitter der indgår i historien.
Temaer
Temaet er noget vi finder frem til i fællesskab. Alt er muligt.
Eksternalisering af sociale temaer
Hvis temaet er venskaber/ relationer/ følelser, så vil det være omdrejningspunktet i historien og vil spille sig ud blandt de figurerne i historien.
Det kan for eksempel historier om relationer :
- hvad er en god ven
- at blive drillet
- at blive holdt udenfor og føle sig alene
- at være usikker og bange
- at have svært at sige fra
Eller historier om følelser :
- nogle følelser kan være svære at håndtere
- hvad gør man hvis man er vred eller ked af det
- hvorfor er det svært at vise sine følelser
- hvordan kan man hjælpe hinanden
Ved på denne måde at eksternalisere svære temaer i børnegruppen og omsætte temaerne til fortællinger, skabes et rum, som alle kan forholde sig til og deltage i uden at barnet føler sig involveret.
Som det kan ses i Billedgalleriet, har jeg lavet grisen Leopold i mange følelsesvariationer, som derved også giver mulighed for at sætte fokus på følelser, der kan være svære at håndtere.
Hvad skaber der for børnene
- Barnets nærvær og opmærksomhed skærpes.
- Børnene får en fælles oplevelse og derved en fælles reference – eksempelvis til leg.
- Nye ideer til leg
- Fælles fokus på temaer
- Nye forståelser omkring følelser og venskaber og redskaber til den enkelte og i børnegruppen til at kunne navigere i følelser og derved hjælpe sig selv og hinanden.
Varighed
Forestillingen vil tage ca. 30 min lidt afhængigt af gruppen og den dialog der opstår undervejs. Den efterfølgende leg tager ofte 30 min.
Derefter hjælpes vi ad med at pakke historien sammen og ned i kufferten, hvorefter vi afslutter og evt. snakker om hvad næste historie skal indeholde. Derved bliver børnene medskabere af historien.
Gruppestørrelse
Vil afhænge af temaet og hvad der aftales.
Jeg oplever at en gruppestørrelse på 10-12 er ideel, men større grupper er mulige - dog max 15.
Efter fortællingen deles gruppen op og der vil være 2-3 legezoner afhængigt af gruppestørrelsen.
Det er vigtigt at de voksne deltager i legen med børnene.